Co to jest MBA i czy warto?

Co to jest MBA i czy warto?

Jeszcze parę lat temu wiele osób nie wiedziało, co dokładnie oznacza skrót MBA. Obecnie jest to jeden z najchętniej wybieranych kierunków studiów przez biznesmenów, liderów oraz kierowników. Studia umożliwiają studentom zdobycie szczegółowej wiedzy biznesowej, która jest niezwykle ceniona przez pracodawców. Na czym polegają studia MBA i czy warto się na nie zapisać?

Czym są studia MBA?

MBA to skrót z języka angielskiego ,,Master of Business Administration”. Studia podyplomowe MBA trwają zazwyczaj od roku do dwóch lat w trybie zaocznym. Kandydat na studia musi posiadać wyższe wykształcenie oraz odpowiednio długi życiorys zawodowy. Tego rodzaju szkoły biznesu polecane są przede wszystkim dla ludzi będących na kierowniczych stanowiskach oraz osób zarządzających średnimi i dużymi przedsiębiorstwami.

Studia MBA zapewniają studentom wysoki poziom nauczania, możliwość wzięcia udziału w międzynarodowych projektach oraz dostęp do specjalistycznej wiedzy na temat zarządzania biznesem. Na studiach wykładane są przedmioty związane z rachunkowością, prawem i zarządzaniem.

Program studiów MBA przewiduje także rozwijanie praktycznych umiejętności. Studenci uczą się prowadzenia negocjacji, efektywnego kierowania zespołem oraz kształtowania postaw liderskich. Poza tym studia mają na celu przygotowanie kandydatów do zaistnienia na rynku polskim oraz zagranicznym.

Dla kogo są przeznaczone studia MBA?

Kto najczęściej zapisuje się na studia MBA? Na studia decydują się przede wszystkim ludzie ambitni, którzy chcą rozwijać karierę zawodową i powiększyć  swoje zarobki w przyszłości. Tacy studenci są najczęściej bardzo pracowici i z zapałem dążą do uzyskania zamierzonego celu.   

Rzadziej studia MBA wybierają ludzie tuż po uzyskaniu dyplomu licencjata czy magistra. Zazwyczaj tacy młodzi absolwenci dopiero zaczynają budować swoje doświadczenie zawodowe i nie chcą znów rozpoczynać nauki od początku.

Bardzo często zdarza się, że studentami MBA zostają ludzie, którzy pracują już na stanowiskach menedżerskich. Zapisują się na studia, bo chcą pogłębić swoją dotychczasową wiedzę i podnieść kwalifikacje. Nierzadko są to także ludzie, którzy kierują własnym przedsiębiorstwem i chcą zdobyć istotne informacje na temat finansów, marketingu czy księgowości. Osoby po skończonych studiach MBA nie mają zazwyczaj problemów z natychmiastowym znalezieniem dobrej pracy na wysokim stanowisku.

Ile kosztują studia MBA?

MBA to specjalistyczny kierunek studiów przeznaczony dla ludzi biznesu. Oznacza to, że takie studia są drogie, ale mają za to bardzo efektywny poziom nauczania. Obecnie średni ich koszt wynosi około 29 tys. zł. W Polsce najdroższe programy MBA mogą kosztować nawet 86 tys. zł. Owszem, znajdziemy tańsze oferty studiów, które kosztują około 4 tys. zł, lecz poziom nauczania na takiej uczelni może być o wiele słabszy.

Najwięcej uczelni MBA znajduje się w województwie mazowieckim. Na tym terenie możemy wybierać spośród dwudziestu różnych ofert studiów. Nieco mniej propozycji studiów znajdziemy w województwie wielkopolskim. Tamte uczelnie oferują dziesięć programów MBA do wyboru.

Cena MBA zależy więc w dużej mierze nie tylko do jakości oferty, ale także renomy uczelni, która dany program realizuje. Przed wyborem właściwej szkoły należy sprawdzić, czy biorąc udział w programie MBA, będziemy mieć kontakt z ludźmi biznesu z całego świata, czy tylko z Polski. Dlatego wcześniej należy dokładnie przemyśleć wybór odpowiedniego programu studiów i nastawić się na większe koszty, które z pewnością zwrócą nam się w przyszłości.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.