Co to są kompetencje miękkie?

Co to są kompetencje miękkie?

Coraz częściej pracodawcy poszukują pracowników, którzy posiadają nie tylko kompetencje twarde, ale również miękkie. Kompetencje miękkie pomagają pracownikom w pracy, gdyż ułatwiają dopasowanie się do częstych zmian w otoczeniu i pozwalają im na przekwalifikowanie się. Chcesz wiedzieć więcej na temat tego, czym są kompetencje miękkie, i jak je rozwijać? Przeczytaj nasz artykuł.

Czym różnią się kompetencje miękkie od kompetencji twardych?

Kompetencje miękkie to umiejętności interpersonalne i osobiste. Wiele ludzi posiada naturalne predyspozycje do bycia przywódcami. Takie osoby szybko nawiązują relacje z innymi i są w stanie przekonać je do swoich pomysłów. W tej grupie są też ludzie, którzy nie czują się dobrze w centrum uwagi, za to znakomicie sprawdzają się w pracy jako analitycy. Nie każdy z nich jednak zdaje sobie sprawę z własnych umiejętności. Z tego powodu na rynku pracy pojawia się coraz więcej zawodowców, którzy odnajdują w pracownikach ich niewykorzystany potencjał.

Natomiast kompetencje twarde to zbiór cech i umiejętności, które pozwalają wykonywać obowiązki na określonym stanowisku. Pracodawca może je szybko sprawdzić w czasie rozmowy kwalifikacyjnej za pomocą różnego rodzaju testów. Potwierdzeniem kompetencji twardych są świadectwa szkolne, dyplomy ukończenia studiów, certyfikaty poświadczające znajomość języka obcego, prawo jazdy oraz różne praktyki, szkolenia i kursy

Dlaczego kompetencje miękkie są ważne?

Zazwyczaj kompetencjom miękkim przypisuje się mniejsze znaczenie niż twardym. Każda osoba może powiedzieć o sobie, że jest zorganizowana i dobrze pracuje w grupie. O wiele mniej ludzi zna kilka języków obcych lub potrafi odczytywać dokumentację techniczną. Większość osób, ubiegając się o pracę, będzie dysponowała podstawowymi umiejętnościami twardymi, by we właściwy sposób wykonywać swoje późniejsze obowiązki.

Dużo trudniej znaleźć pracowników mających umiejętności miękkie, gdyż to od nich zależy dobra organizacja pracy. W szczególności kompetencje miękkie mają istotne znaczenie na stanowiskach kierowniczych. Rekruter w czasie rozmowy kwalifikacyjnej może skorzystać z testów kompetencji zawodowych, w czasie których poprosi osobę rekrutowaną o wcielenie się w rolę konkretnego pracownika w danej sytuacji. To pomoże rekruterowi w stworzeniu profilu osobowości kandydata i dopasowaniu go do danego stanowiska.

Umiejętności miękkie są więc wysoko cenione przez pracodawców, gdyż pracownik o takich cechach szybko dostosowuje się do nowych warunków pracy i efektywniej współpracuje z innymi pracownikami.

Jak rozwijać kompetencje miękkie?

Chcąc rozwijać umiejętności miękkie, na samym początku warto zastanowić się, w czym jesteśmy najlepsi, a z czym mamy największy problem. To, co jest najistotniejsze i często podkreślane przez różnych specjalistów, to fakt, że sama teoria na temat umiejętności osobistych jest niewystarczająca, gdyż potrzebna jest praktyka. Warto więc poświęcić nasz czas na to, by uczyć się asertywności, negocjowania, radzenia sobie ze stresem czy delegowania zadań.

Chcąc w prawidłowy sposób pracować nad swoimi umiejętnościami miękkimi warto skorzystać z specjalnych kursów i szkoleń mających na celu rozwijanie kwalifikacji zawodowych. Takie szkolenie odbywa się zazwyczaj na zasadzie odgrywania roli. W trakcie szkolenia specjalista nie tylko udzieli nam informacji zwrotnej na temat danych zachowań, ale także pokieruje naszym rozwojem we właściwym kierunku. Dlatego warto inwestować w siebie, gdyż dzięki temu mamy szansę na szybszy rozwój naszej kariery zawodowej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy